قرارداد نمایندگی فروش انحصاری

دسته بندی : /


نقد و بررسی

0 کاربر

مناسب برای

تمام اشخاص حقیقی و حقوقی

فرمت فایل

word

تعداد صفحات

8 صفحه

ابعاد صفحات

A4

هر کسب‌وکاری در مراحل پیشرفت، نیازمند توسعه و گسترش ابعاد مختلف تجارت خود است. شاید راه‌های زیادی برای توسعه کسب‌وکار وجود داشته باشد. راه‌های بسیاری که در نهایت منجر به افزایش فروش و سود می‌گردد، اما یکی از بهترین و کم هزینه‌ترین راه‌های گسترش یک تجارت، اعطای نمایندگی به دیگران است. اما اعطای نمایندگی به همان میزان که می‌تواند پر سود و مقرون به صرفه باشد، درصورتی‌که به درستی تبیین نشود خطرات و مشکلات زیادی را هم با خود به همراه خواهد داشت. برای حل این مسأله بهترین راهکار، تنظیم و امضای یک قرارداد نمایندگی فروش انحصاری است. زمانی که یک شخص، نماینده انحصاری یک کسب‌وکار می‌شود بدین معنی است که کسب‌وکار نمی‌تواند نمایندگان دیگری برای خود داشته باشد. اما این انحصار در چه وسعتی اجرا خواهد شد؟ قطعاً نیاز است که برای شرط انحصار در قرارداد نمایندگی، محدوده جغرافیایی مشخصی در نظر گرفته شود.

نمونه قرارداد نمایندگی فروش انحصاری چه کمکی به شما می‌کند؟

هر زمان که برای گسترش کسب‌وکار خود تصمیم گرفتید روی پتانسیل دیگران حساب کنید و با کمک آن‌ها محصولات خود را بفروشید، قطعاً جای خالی یک قرارداد نمایندگی فروش در رابطه شما خودنمایی می‌کند. اهمیت قرارداد اعطای نمایندگی به حدی است که بسیاری از شرکت‌ها با تنظیم و تدوین قراردادهای جامع و کامل برای اعطای نمایندگی، اقدام به این کار می‌نمایند. از آن‌جایی که شخصیت نماینده، بیانگر اعتبار و آبروی شرکت مرجع است، بنابراین اغلب شرکت‌ها در اعطای قرارداد نمایندگی بسیار دقیق و سخت‌گیرانه عمل می‌کنند. در قرارداد نمایندگی فروش به شرح روابط میان نماینده و اعطاکننده حق نمایندگی پرداخته می‌شود. در واقع شروع این رابطه بدون داشتن قرارداد، امری محال و غیر قابل تصور است. در ادامه بیشتر به نکات مهم قرارداد نمایندگی فروش می‌پردازیم.

مشخصات و مندرجات مربوط به قرارداد نمایندگی انحصاری فروش

۱. اطلاعات و مشخصات طرفین
در این بخش از قرارداد اطلاعات طرفین قرارداد یعنی نماینده و مرجع اصلی به دقت نوشته و ثبت می‌شود.
۲. بیان موضوع قرارداد و نوع کالاها و خدمات جهت فروش
در اینجا موضوع اصلی قرارداد، دریافت نمایندگی فروش است. شرکت یا مؤسسه‌ای با اعطای نمایندگی به شخص متقاضی نمایندگی، مجوز لازم برای فروش محصولات شرکت را می‌دهد و نماینده باید با شرایط و قیمت‌هایی که شرکت برای محصولات تعیین کرده است، آن‌ها را بفروشد.
۳. طول مدت همکاری و راه‌های تمدید آن
مدت قرارداد باید با تاریخ دقیق و با اشاره به ماه و روز و سال، به‌صورت مکتوب در متن قرارداد نمایندگی نوشته و ثبت شود.
۴. تصریح به وجود قید انحصار (یک/ دو جانبه) به‌طور دقیق و گویا
لازم است در متن قرارداد، انحصاری بودن نمایندگی و نوع انحصار آن به‌صورت یک‌جانبه یا دوجانبه بیان شود. قرارداد نمایندگی فروش به‌طور انحصاری می‌تواند به‌صورت یک‌جانبه یا دوجانبه منعقد شود. در قرارداد نمایندگی انحصاری فروش یک جانبه، اصیل ملزم است مناطق بازاریابی و فعالیت نماینده تجاری را به‌طور انحصاری معین کند و نماینده تجاری دیگری را در آن مناطق به کار نگیرد. اما در قرارداد نمایندگی انحصاری فروش دوجانبه، علاوه بر تکلیف اصیل مبنی بر به کار نگرفتن نماینده دیگر در مناطق مورد نظر، نماینده نیز دارای این تکلیف است که کالاهای دیگری را از منابع دیگر تهیه نکند.
۵. شرایط و تعهدات طرفین در قرارداد اعطای نمایندگی
رعایت تعهدات و شرایط مکتوب در هر قراردادی از الزامات و قوانین است و در این بخش از قرارداد به آن شرایط و تعهدات اشاره می‌شود.
۶. نحوه تسویه‌حساب با نماینده
عموماً نحوه تسویه‌حساب با نماینده انحصاری فروش به‌صورت کمیسیون است. بدین معنا که از محل درآمد حاصل از فروش هر محصول، درصدی به‎عنوان کمیسیون به وی پرداخت می¬‌گردد.
۷. توافق بر سر شرایط و نحوه ارسال و تحویل کالا
این مسأله به جهت اتفاقات و نواقصی که ممکن است حین بارگیری و حمل محصولات، حادث شود و مسئولیت طرفین نسبت به این موارد، بسیار حائز اهمیت است.
۸. شرح نحوه قیمت‌گذاری محصولات
بر این اساس، فروشنده صرفاً بر اساس لیست قیمت توافقی که معمولاً در سراسر کشور یکسان خواهد بود، محصولات را به فروش خواهد رساند.
۹. حفظ ماهیت نمایندگی در نمایندگی فروش
طبق این بند، اصیل بایستی قید نماید که نماینده از برند، اسم تجاری، لوگو و سایر علامت¬‌ها و امکاناتی که در اختیارش قرار می‌گیرد، صرفاً در راستای قرارداد استفاده خواهد نمود و وی نمی‌تواند ماهیت خود را مستقل از اصیل نمایش دهد.

۱۰. وجود تضامین در قرارداد نمایندگی فروش
جهت جلوگیری از سوءاستفاده از نهاد نمایندگی فروش، یکی از شروطی که کارفرما معمولاً در این قراردادها دنبال می‌کند آن است که نماینده نسبت به فروش حجم یا مبلغ مشخصی از املاک در یک بازه زمانی (مثلاً یک ماهه) ملزم باشد. جهت تضمین این امر در نمایندگی فروش معمولاً از نماینده چک گرفته می‌شود.
۱۱. بند تأمین منظم کالا در نمایندگی فروش
طبق این بند شرکتی که ارائه دهنده خدمات یا محصولات است در مقابل نماینده متعهد می‌شود که به موقع و طبق قرارداد، کالایی که قرار است نماینده به فروش آن بپردازد را در اختیار وی قرار دهد و در خصوص این مورد باید ضمانت‌هایی قرار داده شود تا در صورت بروز مشکل، نماینده بتواند خسارت وارده را جبران کند.

۱۲. شرایط فسخ قرارداد در متن نمونه قرارداد اعطای نمایندگی

اگر طرف دوم قرارداد، یعنی کسی که نمایندگی فروش را اخذ کرده است، در انجام تعهدات و وظایفی که در متن قرارداد به آن اشاره شده است خطا کند یا کوتاهی داشته باشد، این امکان ایجاد می‌شود که طرف دیگر، قرارداد اعطای نمایندگی را فسخ کند. در این شرایط، طرف دوم باید خسارت بپردازد.
۱۳. مرجع حل اختلاف
مرجع حل اختلاف باید با توافق طرفین مشخص شود و در متن نمونه قرارداد اعطای نمایندگی به‌صورت واضح معرفی شود تا در صورت بروز خطا یا مشکل، کمک‌کننده باشد.

قرارداد نمایندگی فروش انحصاری یا غیر انحصاری؟

وقتی یک قرارداد نمایندگی فروش نوشته می‌شود از مهم‌ترین نکاتی که باید به آن پرداخته شود بحث انحصاری یا غیر انحصاری بودن آن است. شاید بهتر باشد قبل از هرچیز به توضیح مفهوم انحصار بپردازیم. انحصار در لغت به معنای محدود و مخصوص کردن یک ویژگی برای یک فرد است. در دنیای حقوق زمانی‌که از انحصار سخن می‌گوییم در واقع قصد داریم یک حق را به صورت خاص، محدود به یک نفر کنیم. زمانی‌که از قرارداد نمایندگی فروش انحصاری سخن می‌گوییم در واقع می‌خواهیم این حق را تنها برای یک شخص خاص در نظر بگیریم.
زمانی که یک شخص، نماینده انحصاری یک کسب‌وکار می‌شود بدین معنی است که کسب‌وکار نمی‌تواند نمایندگان دیگری برای خود داشته باشد. اما این انحصار در چه وسعتی اجرا خواهد شد؟ قطعاً نیاز است که برای شرط انحصار در قرارداد نمایندگی، محدوده جغرافیایی مشخصی در نظر گرفته شود.
اما شرط انحصار تبعات خاصی با خود به همراه خواهد داشت. زمانی که کسب‌وکار از سود و پتانسیل دارا بودن نمایندگان بیشتر به نفع نماینده صرف‌نظر می‌کند، طبیعتاً باید از منظر یک‌سری از مباحث آسوده خاطر گردد. طبیعی است زمانی که نماینده هیچ رقیبی در محدوده کسب‌وکار خود نداشته باشد بهتر می‌تواند فعالیت نماید. پس ضروری است که شرطی برای حداقل میزان فروش کالا و خدمات از سوی نماینده در نظر گرفته شود. شرط انحصار می‌تواند برای هر کدام از طرفین قرارداد نمایندگی فروش، قرار داده شود مشروط به در نظر گرفتن تعهداتی که حقوق طرف مقابل را تضمین کند.

قرارداد اعطای نمایندگی انحصاری فروش در تجارت بین‌الملل چگونه است؟

نمونه قرارداد نمایندگی انحصاری بین‌المللی، یکی از متعارف‌¬ترین و شناخته¬‌ترین مدل¬‌های حضور یک برند و محصول خارجی در کشورهای دیگر است. صادر کردن و فروش یک محصول در کشور دیگر دارای چالش‌های فراوانی است. اما نمایندگی انحصاری فروش به نوعی کم¬‌دردسرترین و ساده‌ترین روش این فعالیت به شمار می‌رود که از طریق آن شخص اصیل با اعطای نمایندگی به شخصی که با شرایط اقتصادی، سیاسی و حقوقی حاکم بر بازار کشور مقصد آشناست، عملاً خود را از دردسرهای حضور مستقیم در آن کشور معاف خواهد نمود و در عین حال در فروش محصولات، موفق عمل خواهد کرد.

قرارداد نمایندگی انحصاری فروش S Market

نمونه قرارداد نمایندگی فروش انحصاری که پیش روی شماست حاصل تلاش و تخصص تیم حقوقی S Market است. متخصصین حقوقی ما با داشتن سال‌ها تجربه در زمینه تنظیم قرارداد، این نسخه از قرارداد نمایندگی را بر اساس استانداردهای روز و مطابق با حقوق داخلی ما نوشته‌اند.

0 دیدگاه برای “قرارداد نمایندگی فروش انحصاری”
برو بالا